משולחנו של ד"ר שלמה מוניקנדם 27.06.2019

פעילות גופנית, בריאות ותמותה

ככל שהכושר הגופני גבוה יותר כך התמותה יורדת

החוקרים בחנו את הקשר בין סיבולת לב ריאה לבין תמותה מכל סיבה בחולים שעברו מבחן מאמץ מקסימלי (מוגבל רק על ידי הופעת סימפטומים או תשישות).

  • במחקר עוקבה רטרוספקטיבי נבחנו כ-122 אלף משתתפים במשך כ-8 שנים, שמייצג תצפית של 1.1 מיליון שנות אדם.
  • רמות הכושר חולקו לפי METS ל-5 קטגוריות: נמוך, מתחת לממוצע, מעל לממוצע, גבוה ובכיר (elite). הכושר הגופני הותאם לגיל (טבלה מספר 2.)
  • תוצאות:
    1. נמצא קשר הפוך בין תמותה כללית וכושר גופני ללא הגבול העליון: התמותה בקבוצה הבכירה הייתה 25% מהתמותה בקבוצה עם הכושר הנמוך, ו-77% מהקבוצה עם הכושר הגבוה.
    2. הייתה כ-40% יותר תמותה בקבוצה עם הכושר מתחת לממוצע לעומת הקבוצה עם הכושר מעל לממוצע.
    3. לכושר הגופני השפעה דומה או יותר בהשוואה לגורמי סיכון ידועים כגון עישון, מחלת לב או סוכרת.
    4. בניתוח תת קבוצות נמצא, שהיתרון של הכושר בכיר ברמה מעל כושר גבוה היה נכון גם עבור בני 75 ומעלה, ועבור חולים עם יתר לחץ דם (HR=75.5).
    5. סיבולת לב ריאה קיצונית (מעל SD2 עבור גיל ומין) הייתה קשורה לתמותה הנמוכה ביותר בהשוואה לכל קבוצות הפעילות.
  • מסקנות החוקרים: סיבולת לב ריאה קשורה באופן הפוך לתמותה כללית ללא גבול העליון, כושר אירובי הכי גבוה קשור להישרדות הגבוהה ביותר בחולים מבוגרים מאוד ואלה עם יתר לחץ דם.
  • בסמוך לפרסום המחקר פורסמו ההנחיות החדשות לפעילות גופנית של המכון הלאומי לבריאות האמריקאי.
  • אני מביא את עיקר ההמלצות בתוספת של דברי העורכים של JAMA.
  • ההמלצות הן למעשה הרחבה של המלצות קודמות, המדגישות את החשיבות הגדולה של הפעילות הגופנית לבריאות (ציור 2 מסכם את כל היתרונות הקשורות לפ.ג. בכל קבוצות הגיל). יתרונות של פ.ג כוללות: ירידה בהשמנה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, שיטיון, סרטן, מניעת נפילות, וכאב במחלות פרקים.
  • על אף שההמלצה הידועה של 150-300 דקות שבועיות עומדת בעינה, הרווח הגדול ביותר הוא לעבור מיושבנות (SEDENTARY) להתחלת הפעילות.
  • התחלת הפעילות מביאה תועלת מיידית ואם בעבר הדגישו שלא צריך לעשות פ.ג. ממושכת וש-10 דקות גם מניבות רווח, היום ממליצים שאפילו פחות, כגון עליה במדרגות במקום במעלית, יכולה להועיל, העיקר להתחיל לזוז. עובדה זו יכולה להקל על המטפל לשכנע את המטופל לעשות פ.ג.
  • המסמך כולל המלצות לכל גיל, ומדגיש את החשיבות של פ.ג. בילדים ופעוטות.
    הערה:
  • פעילות גופנית היא התרומה החשובה ביותר לבריאות שלנו וצריכה להיעשות בכל גיל ובכל מצב, תוך מגבלות האפשר.
  • על הרופא מוטלת החובה לשכנע את המטופל/ת לעשות פעילות גופנית.

מקורות: 

Mandsager K, Harb S, Cremer P, Phelan D, Nissen SE, Jaber W. JAMA Netw Open. 2018;1(6):e183605

Giroir, B.P., and Wright, D. JAMA. 2018; 320(19):1971–1972

Thompson,P.D., Eijsvogels, T.M.H. JAMA. 2018; 320(19): 1983–1984

Piercy, K.L., Troiano, R.P., Ballard, R.M., et al. JAMA. 2018; 320(19): 2020– 2028

נושאים קשורים:  משולחנו של ד"ר שלמה מוניקנדם
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
אנונימי/ת
23.08.2019, 22:40

האם יש עבודה EBM שמשווה בין בעלי מקצוע שונים על פי הפעילות הגופנית שלהם ומצב בריאות? לדוגמא מנצחי תזמורות?מורים לחינוך גופני<?חקלאי? לעומת ומנהלי חשבונות?שופטים/נהגי אוטובוס/משאיות ?

אנונימי/ת
23.08.2019, 22:40

האם יש עבודה EBM שמשווה בין בעלי מקצוע שונים על פי הפעילות הגופנית שלהם ומצב בריאות? לדוגמא מנצחי תזמורות?מורים לחינוך גופני<?חקלאי? לעומת ומנהלי חשבונות?שופטים/נהגי אוטובוס/משאיות ?